Hoe bereik je generatie Z?
De arbeidsmarkt verwelkomt een nieuwe generatie: Gen Z. Deze generatie brengt behalve een fris perspectief, ook nieuwe verwachtingen mee naar de werkvloer. Het succesvol werven van Gen Z vereist een heroverweging van traditionele strategieën. Hoe bereik je als werkgever deze jonge talenten?
Wat Gen Z verwacht van een werkgever
Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, is de eerste generatie die opgroeit in een volledig digitale wereld. Traditionele ‘lokkertjes’ zoals een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog steeds belangrijk, maar Gen Z kijkt verder. Ze zoeken naar werkgevers die transparantie, diversiteit, flexibiliteit, en persoonlijke vrijheid hoog in het vaandel dragen. Wanneer je als bedrijf deze waarden weet uit te dragen, maak je meer kans op een langdurige samenwerking, maar hoe pak je dat aan?
De uitstraling van jouw bedrijf komt terug in je uitingen en vacatureteksten, dit is jouw kans om te laten zien waar je bedrijf voor staat. Denk aan het benadrukken van diversiteitsbeleid, het gebruiken van ervaringsverhalen en échte foto’s van jouw medewerkers. Benoem in de vacatureteksten hoe flexibel (of juist niet) jullie zijn, wees hier eerlijk over om de verwachtingen goed te matchen met de realiteit. Merk je dat je vacature niet matcht met de bovenstaande punten? De kans is dan kleiner dat je jonge mensen aantrekt, het is goed om dan te onderzoeken of er iets moet veranderen.
Ook recruiter Amanuel ziet dat deze generatie andere behoeften heeft dan voorgangers. “Ik merk dat Gen Z kandidaten meer waarde hechten aan de cultuur en impact van een organisatie, dan bijvoorbeeld aan het werken voor een grote naam. Ze zijn kritischer geworden, kijken ook naar maatschappelijke bijdrage van een bedrijf en waar het voor staat.”
Het wervingsproces aanpassen
Het aantrekken van Gen Z begint met het onder de loep nemen van je wervingsproces. Is dit nog wel up to date? Het werven van Gen Z vraagt namelijk om een andere benadering dan je gewend bent van vorige generaties. Door te laten zien dat jouw bedrijf aansluit bij hun waarden en behoeften, kun je deze jonge talenten aantrekken. Maar het gaat verder dan het alleen weerspiegelen, pas de waarden ook toe in het sollicitatieproces door bijvoorbeeld snel te reageren op kandidaten. Om jong talent beter te begrijpen is het belangrijk om je te verdiepen in de kenmerken van Gen Z.
“Als jonge mensen zich onbegrepen of niet serieus genomen voelen, gaan ze gewoon ergens anders naar toe,” vertelt Amanuel. “Transparantie over de functie en snel schakelen zijn daarom enorm belangrijk, anders loop je de nieuwe generatie mis in deze krappe arbeidsmarkt.”
Hoe bereik je Gen Z?
Volgens onderzoek van Ipsos wordt Gen Z bij elkaar opgeteld tot wel 13 uur per dag blootgesteld aan media. Om deze groep effectief te bereiken, moet je aanwezig zijn op de platforms waar zij zich bevinden. Dit betekent dat je verder moet gaan dan het plaatsen van vacatures op traditionele jobboards en niet wegkomt met de cliché vacatureteksten als ‘geen 9 tot 5 mentaliteit’. Het actief gebruiken van de juiste social media en andere digitale kanalen is van groot belang. Denk bijvoorbeeld aan TikTok, Instagram en Youtube Shorts. Gemiddeld spendeert de groep 3-5 uur per dag op alleen al TikTok, zo blijkt uit het onderzoek.
Gen Z is visueel ingesteld en heeft een gemiddelde spanningsboog van 8 seconden. Korte video’s doen het daarom goed bij deze generatie. De jonge talenten navigeren razendsnel door sociale media heen. Het is om die reden belangrijk om straight to the point te komen met een krachtige, opvallende en oprechte boodschap. Content die jouw bedrijfscultuur en -waarden weerspiegelt, trekt hun aandacht.
“Authentiek communiceren is belangrijker geworden. Je hoeft dingen niet mooier te maken dan ze zijn. Ben je transparant? Dan is de kans groter dat jong talent geïnteresseerd is in een baan”, zegt Amanuel. “Jong talent waardeert duidelijkheid over de functie en het bedrijf, zorg dus ook dat je dit toepast tijdens je wervingsproces en communicatie.”
Mentorship en inspireren
Gen Z zoekt naar functies die niet alleen uitdagend zijn, maar ook kansen bieden voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Ze waarderen een cultuur waar feedback welkom is en waar ze kunnen leren van hun collega’s en leidinggevenden. Laat daarom weten welke vorm van mentorship de kandidaat kan verwachten en welke groeimogelijkheden er zijn bij jouw bedrijf.
“Het jonge talent wil geïnspireerd worden door hun werk en werkgever,” gaat Amanuel verder. “Ze zoeken naar bedrijven die niet alleen een baan bieden, maar ook de kans om bij te dragen aan iets groters. Laat zien en vertel hoe jouw bedrijf impact maakt en hoe Gen Z deel kan uitmaken van deze missie.”
Future-proof werven
Het werven van Generatie Z vraagt om een nieuwe aanpak. Ze zijn opgegroeid met internet en zullen een bedrijf daardoor vooral online bekijken voor ze solliciteren. Focus op actieve aanwezigheid op platforms zoals TikTok en Instagram, en creëer authentieke, visueel aantrekkelijke content. Betrek ze bij het ontwikkelingsproces en benadruk kansen voor groei, ontwikkeling en de impact die ze kunnen hebben binnen je organisatie.
Door deze strategieën toe te passen, kun je Generatie Z niet alleen effectief bereiken maar ook motiveren om deel uit te maken van je team, waardoor je een dynamische en toekomstgerichte werkomgeving creëert.
Al jarenlang vormen wij de schakel tussen young professionals en opdrachtgevers in de financiële sector. We hebben dagelijks contact met young professionals om te horen wat hun werkbehoeften zijn. Op basis hiervan zorgen we ervoor dat ons programma steeds aansluit bij de wensen van de huidige generatie en kunnen we managers adviseren op het gebied van het werven, binden en behouden van jong talent.
Laat Gen Z meedenken!
Het betrekken van Generatie Z in jouw wervingsproces opent deuren. Een effectieve manier om dit te doen is door actief met ze in gesprek te gaan op social media. Vraag naar hun verwachtingen en voorkeuren om zo je wervingsstrategieën af te stemmen op wat zij belangrijk vinden. Generatie Z waardeert het als hun stem gehoord wordt en ze hun inzichten kunnen delen. Door deze generatie direct te betrekken bij je wervingsproces, zet je al een stap vooruit ten opzichte van je concurrenten.
Door generatie Z deel te laten uitmaken van de ontwikkeling van je campagnes, producten of diensten, maak je het persoonlijker en benut je hun creativiteit. Werk dus niet alleen voor je doelgroep, maar vooral samen mét hen. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat ze een langdurige relatie opbouwen met jouw merk of organisatie.
Meer leren over Gen Z?
Whitepaper – A Deep Dive into Gen Z
De nieuwe generatie staat voor verandering. Begrijp je ze niet, dan zullen ze waarschijnlijk niet voor jou willen werken. In onze whitepaper duiken we diep in de wereld van Gen Z en geven we je inzichten en praktische tips voor de werkvloer!