Jouw rol als manager in een multicultureel team
Het Nederlandse bedrijfsleven wordt steeds internationaler en de krapte op de arbeidsmarkt versnelt deze ontwikkeling. Maar met die toename in diversiteit komen ook nieuwe uitdagingen. Hoe zorg je voor een succesvolle integratie van internationale medewerkers? En welke rol speel jij als manager daarin? Directeur Sabine deelt haar inzichten en ervaringen over het omgaan met internationale uitbreiding, inclusief valkuilen en best practices.
De eerste internationale medewerker binnen je team
Internationale medewerkers vinden sneller hun plek wanneer het team al divers is. “Eén persoon met een niet-Nederlandse achtergrond blijft vaak een uitzondering,” legt Sabine uit. “Wanneer je meerdere internationaals aanneemt, ontstaat er vanzelf een gezamenlijke noodzaak om bijvoorbeeld in het Engels te communiceren. Dat zorgt voor een gelijk speelveld en versterkt de groepsdynamiek.”
Een gemeenschappelijke taal, zoals Engels, is een noodzaak om de integratie versnellen en iedereen te betrekken. Sabine merkt op dat zodra er een internationale medewerker is, de drempel om anderen met een buitenlandse achtergrond aan te nemen lager wordt.
Officiële voertaal
‘Er zijn veel klanten van ons – grote banken, pensioenfondsen en verzekeraars – waar inmiddels veel internationale medewerkers werken, maar waar Nederlands nog altijd de officiële voertaal is. Bij deze organisaties werkt vaak nog een grote groep die er al veertig jaar werkt en die het moeilijk vindt om met veranderingen mee te bewegen,’ aldus Sabine. Er is een kantelpunt, maar waar dat precies ligt, is volgens haar moeilijk te zeggen. ‘Dat verschilt per organisatie. Daarnaast kun je op papier de voertaal wel veranderen, maar je medewerkers moeten erin meegaan om de verandering te bewerkstelligen.’
Lees Sabine’s trendanalyse: van krappe naar multiculturele arbeidsmarkt.
Meer dan taal alleen
De voertaal aanpassen is een belangrijke stap, maar taal is slechts het begin. Culturele verschillen kunnen invloed hebben op samenwerking en communicatie binnen het team. “Hiërarchie, leiderschap, feedback geven of ontvangen: elke cultuur heeft zijn eigen regels,” legt Sabine uit.
“In Nederland kennen we een vlakke hiërarchie, maar in andere landen heerst vaak een sterkere hiërarchie. Vraag je bijvoorbeeld een young professional uit zo’n cultuur om proactiever hun mening te geven, dan kan dat voor hen onnatuurlijk voelen. Daar wordt eerst een bepaalde mate van senioriteit verwacht voordat een mening als passend wordt gezien.”
Begrijp elkaars vertrekpunt
Een recent voorbeeld benadrukt hoe belangrijk culturele gevoeligheid kan zijn. Sabine vertelt: ‘’Vorige week gaf een leidinggevende aan dat een internationale young professional weinig open was over haar ervaringen. Hij vroeg haar direct wat ze van haar werk vond, maar kreeg geen uitgebreid antwoord.
De talentmanager legde hem uit dat deze terughoudendheid voortkomt uit de formele verhouding tussen hen. In sommige culturen is het niet gebruikelijk om kritiek of twijfels direct aan je manager te uiten. De talentmanager adviseerde hem daarom om haar collega in een gelijke functie te laten vragen hoe ze het werk ervaart – een informelere benadering die waarschijnlijk een opener reactie zou opleveren.’’
Sabine benadrukt dat managers niet mogen verwachten dat internationale medewerkers zich automatisch aanpassen aan de Nederlandse werkomgang. “Het mes snijdt aan twee kanten,” zegt ze. “Internationals moeten wel begrijpen hoe wij werken, maar door elkaars vertrekpunt te leren kennen, voorkom je misverstanden en creëer je meer begrip.”
Culturele bewustwording als sleutel tot succes
Het aantal internationale medewerkers in Nederland groeit, maar de culturele bewustwording binnen teams blijft soms achter. “Teams zijn vaak gefocust op output en kijken minder naar hoe iemand functioneert in het team,” zegt Sabine. “Als je meer aandacht besteedt aan de onboarding en begeleiding van internationale medewerkers, zullen ze sneller succesvol zijn en zich beter op hun plek voelen. Dit leidt uiteindelijk tot een hogere werktevredenheid en een lagere uitstroom.”
Als manager maak je een groot verschil door oog te hebben voor culturele verschillen. Sabine benadrukt: “Culturele bewustwording is waardevol voor het hele team. Ga met elkaar in gesprek over elkaars achtergrond en gewoonten en welke rol deze spelen op de werkvloer. Dit zorgt voor meer begrip en een betere samenwerking.”
Extra aandacht in bijzondere situaties
Op dit moment begeleiden we twee jonge vrouwelijke professionals uit Iran. Door de politieke situatie in hun thuisland heeft dit grote invloed op hun dagelijkse leven en werk. Onze talentmanagers staan stil bij wat dit voor hen betekent en bieden een luisterend oor. “Als manager kun je impact maken door extra aandacht te geven aan relevante culturele uitdagingen en een luisterend oor te bieden waar nodig,” sluit Sabine af.
Aan de slag
Als laatst deelt Sabine drie makkelijke tips hoe jij als manager al direct kan zorgen voor een betere integratie van een international:
- Stel open vragen op een informele manier: Creëer een veilige omgeving voor feedback, bijvoorbeeld tijdens teammeetings of informele gesprekken. Dit verlaagt de drempel voor medewerkers om hun ervaringen te delen.
- Stimuleer peer-support: Moedig internationale medewerkers aan om ervaringen te delen met collega’s in vergelijkbare functies. Dit zorgt voor een informele, veilige plek waar ze zich gehoord voelen.
- Creëer bewustwording in het team: Organiseer een terugkerende teammeeting over culturele diversiteit waarin iedereen kan leren over elkaars achtergrond en gewoonten. Zo ontstaat er meer begrip en waardering voor de verschillende perspectieven binnen het team.
*Het originele artikel is gepubliceerd in 2022 en in 2024 herzien en geüpdatet.
Ga in gesprek!
Wil je internationale medewerkers beter begrijpen en samenwerken binnen je team versterken? Met kleine stappen maak je al een groot verschil. Sabine gaat hierover graag met je in gesprek.