Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn dynamische, maar ook complexe organisaties. Consultant Figou deelt: "Toen ik begon te werken, had ik eigenlijk geen duidelijk beeld van hoe zo'n bank er van binnen uitziet. Termen zoals 'change,' 'run,' en 'circles' waren allemaal nieuw voor mij!" Figou en Tim hebben inmiddels als business analist verschillende opdrachten gedaan en snappen nu goed hoe de afdelingen samenwerken. Samen met hun manager Jeroen, geven ze je een kijkje in de functie business analist.
Om de rol als business analist te begrijpen, moet je eerst het run en change concept begrijpen. Vrijwel alle bedrijven in de financiële sector werken namelijk volgens dit concept. Bijna alle activiteiten in het bedrijf zijn te verdelen in deze twee lagen: Run en Change. Deze lagen zijn terug te vinden in alle domeinen: front- en backoffice, en binnen finance & risk.
De run en change komt voort uit de agile-werkwijze. Het overgrote deel van de organisaties in de financiële sector werkt volgens deze aanpak. Hierbij werk je vaak in multidisciplinaire teams en in korte werk-“sprints” om snel resultaten te behalen en flexibel te reageren op nieuwe ontwikkelingen.
De Run voert de dagelijkse werkzaamheden uit die nodig zijn om de business draaiende te houden. Denk aan werkzaamheden zoals het opstellen van rapportages tot aan het uitvoeren van boekhoudkundige procedures voor de financial closing.
Onder the run vallen de volgende hoofdlijnen aan functies: risk reporting, controlling, asset management, financial accounting, financial reporting en management accounting.
💡Om te bepalen welke functie het beste bij jou past, is het slim om je af te vragen welke richting je meer op wilt gaan: accounting, controlling of modelling.
Als je een traineeship Finance of Risk bij ons volgt, dan ga je waarschijnlijk in de run werken. Kies je voor een carrière als consultant? Dan start je zeker in de run!
Als je nog geen werkervaring hebt, dan heb je een basis in een theoretisch kader. Je snapt de producten, de accounting en kent de beginselen van hoe de bank werkt, maar het is allemaal theoretisch. Je wilt dit in de praktijk ervaren, toetsen en verrijken.
Jouw eerste jaar word je onderdeel van de run om te ervaren hoe zo’n bank in elkaar zit. Voordat je ergens wat van kan vinden of verbetervoorstellen kan doen, moet je eerst weten: Hoe lopen de lijnen? Bij wie moet ik wel of juist niet zijn? Je leert de werkwijzen kennen en ontwikkelt productkennis.
De change implementeert veranderingen om de huidige processen te optimaliseren. Ze zitten tussen twee afdelingen in en fungeren als de support richting de run. Met name omdat banken steeds efficiënter willen werken met nieuwe technologieën, maar ook door wet- en regelgeving moeten processen veranderd worden.
Vaak is het een combinatie van beiden: door een verscherpte regelgeving moet het proces onder de loep worden genomen en is daarmee direct de uitgelezen kans voor een efficiëntieslag.
Als business analist vertaal je de dagelijkse bedrijfsvoering naar de change. Je verzamelt vereisten van de business en vertaalt deze naar functionele ontwerpen. Deze ontwerpen worden vervolgens door ontwikkelaars omgezet naar een technisch ontwerp. Hierin staat wat er precies geprogrammeerd moet worden om die nieuwe data attributen te ontsluiten, nieuwe processen te implementeren of de applicatie aan te passen.
De business analist rapporteert aan de product owner. De product owner prioriteert de gewenste veranderingen en plant deze in sprints.
De uitdagingen als business analist
“Als business analist moet je ook echt pushen op de veranderingen die je aandraagt.” Tim licht toe: “Wat je vaak ziet is dat de run niet genoeg capaciteit heeft om de veranderingen uit te voeren. Andere collega’s uit de run schieten juist in de weerstand omdat ze al tientallen jaren met een bepaald systeem werken.
Maar ook de product owner kan jouw verbetervoorstellen niet als prioriteit zien, waardoor andere projecten voorrang krijgen. Jij moet dus de stakeholder meekrijgen. Binnen Solid Professionals krijg je handvatten hoe dat kan vanuit meer senior collega’s. Het is daarin wel belangrijk dat je dit zelf proactief bij hen uitvraagt.”
Na twee jaar heb je je ontwikkelt tot generalist. Hierna ga je je steeds meer specialiseren in jouw niche. Als je iets meer weg wilt van de inhoud en juist energie haalt uit het afronden van een project volgens een strak tijdsplan, kan je je ontwikkelen naar een coördinatierol.
Stel je vindt het procesoptimalisatie stuk juist gaaf, dan kan je juist verder ontwikkelen als black belt. Op een gegeven moment neem je een aantal junior consultants onder je vleugels om een heel traject bij een organisatie van kop tot staart te kunnen uitvoeren.
Zo zijn er veel verschillende paden die je kan volgen: van projectmanager tot data analist, tot aan modelling expert.
Nieuwsgierig naar meer inkijkjes in het werk als consultant? Check de verhalen van Jisse, Marianne of Robbert.