Ontdek jouw drijfveren met de Golden Circle
Hoe weet je nou wat jouw droombaan is? En waarom jij jouw werk leuk vindt? Talentmanager Tim Vos begeleidt net-afgestudeerden die aan hun eerste ‘echte’ baan beginnen. Hij helpt young professionals in hun persoonlijke ontwikkeling en maakt daarbij gebruik van de Golden Circle van Simon Sinek. Dit model helpt jou als starter te ontdekken wat je leukt vindt en waar je passie ligt. In deze blog lees je hoe Tim het model toepast en waarom het handig is om vroeg in je carrière te ontdekken waar jij ‘s ochtends voor uit bed komt.
De Golden Circle van Simon Sinek
‘Veel mensen en organisaties kunnen goed vertellen wat ze doen, zoals de taken die ze uitvoeren of een product dat ze maken. Er zijn iets minder mensen die ook goed kunnen vertellen hoe ze dat doen. En er zijn heel weinig mensen die kunnen uitleggen waarom ze doen wat ze doen,’ vertelt Tim.
‘Dat is waar de Golden Circle op is gebaseerd,’ gaat Tim verder. ‘Het model, bedacht door leiderschapsgoeroe Simon Sinek, bestaat uit 3 cirkels. Van binnen naar buiten zijn dat de why, how en what. Organisaties en leiders die goed onder woorden kunnen brengen waarom ze doen wat ze doen, inspireren anderen hiermee. Dat komt, volgens Sinek, door de volgorde van communicatie. De meeste organisaties vertellen over zichzelf van buiten naar binnen: ze beginnen met wat ze doen (de what), gevolgd door hoe ze dat doen (de how). Inspirerende leiders en organisaties denken en communiceren juist van binnen naar buiten: hun why is het startpunt en de how en de what zijn een logisch gevolg hierop.’
Het voorbeeld van Apple
Een voorbeeld dat Sinek noemt in één van zijn video’s, is het bedrijf Apple. Tim licht dit toe: ‘Het is van origine een computerbedrijf, maar zodra er een horloge van Apple uitkomt, wil iedereen het hebben.’
Als Apple zou communiceren zoals de meeste anderen doen, zou een reclameboodschap voor hun computers als volgt klinken:
“We make great computers. They are beautifully designed and simple to use. Want to buy one?”
Maar Apple doet iets heel anders:
“In everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently. The way we do this is by making our products beautifully designed and simple to use. We just happen to make great computers. Want to buy one?”
‘Zoals je ziet, is de volgorde omgedraaid.’ Zegt Tim. ‘En de why, de reden waarom ze doen wat ze doen, is helder en inspirerend. Daarom zijn en blijven mensen enthousiast over de producten van Apple – ook als dat horloges zijn. “People don’t buy what you do, they buy why you do it.”’
The why: ontdek waar jij gelukkig van wordt
De Golden Circle is ook heel waardevol voor jezelf, als individu. Waar kom jij ‘s ochtends je bed voor uit? Wat is jouw intrinsieke motivatie? ‘Het model is heel bruikbaar in mijn vak als talentmanager. Ik help jonge mensen aan de start van hun carrière richting te geven door hen na te laten denken over waarom ze doen wat ze doen. En dat heeft een hoop voordelen.’ Legt Tim uit.
Hij merkt dat veel jonge mensen het lastig vinden om het over hun toekomstplannen te hebben:
‘Als starter ben je volop bezig met je eerste baan. En voordat je aan deze functie begint, weet je vaak nog niet eens dat die bestaat, laat staan wat daarna komt. Je kunt moeilijk iets willen waarvan je nog niet weet dat het bestaat.’
‘Je baan kan je zien als de what, de buitenste ring van de Golden Circle. Het model helpt je verder te kijken dan je baan en meer te focussen op je why: waar jij gelukkig van wordt.’ Volgens Tim helpt het om je af te vragen waarom je doet wat je doet en waarom dat jou blij maakt. ‘Het antwoord op die vragen maakt het een stuk makkelijker om na te denken over wat je in de toekomst wil doen.’
De oorzaak van je geluk als startpunt
De oorzaak van je geluk, dat is wat Tim probeert te achterhalen bij de young professionals die hij begeleidt. ‘Dat klinkt makkelijk, maar niet iedereen weet waar geluk vandaan komt.’ Legt Tim uit. Daarom stelt hij stapsgewijs vragen. ‘Als ik vraag wat je droombaan is, heb je daar misschien niet direct antwoord op. Maar als ik zeg: denk eens na over de laatste keer dat je thuiskwam en dacht “wat was dit een lekkere dag”. Of ik vraag naar de taken die je leuk vindt om te doen. En dan probeer ik door te vragen: wat is daar zo leuk aan? Met de vraag achter de vraag vinden we de oorzaak van geluk. En dat vormt het startpunt voor de toekomst voor jou als young professional.’
Als voorbeeld noemt Tim een starter die een traineeship Data volgt bij Solid Professionals: ‘Zij vindt het bijvoorbeeld heel belangrijk dat mensen dankzij haar hulp, conclusies kunnen trekken uit ingewikkelde datasets. Dat brengt haar een stap verder, want dit kun je op verschillende manieren in een aantal functies doen. Ze kan bijvoorbeeld de analyse-kant op: data opschonen, integreren en interpreteren om tot nuttige informatie te komen, zoals een rapportage opstellen. Of meer de kant op van stakeholdermanagement en de data vertalen naar verschillende teams binnen de organisatie.’
Waarom jouw ‘why’ vinden je helpt aan de start van je carrière
Wat je vaak ziet, volgens Tim, is dat starters een vanzelfsprekend pad volgen: ‘Van een junior functie waar ze best oké mee zijn, groeien ze zonder er echt bij stil te staan in dezelfde richting door naar medior, senior en manager. En soms komen ze dan in een rol terecht die ver afstaat van wat ze leuk vonden.’ Daarom is het nuttig om vroeg in je carrière te ontdekken wat jouw drijfveren zijn. Als je dat eenmaal weet, groei je naar verschillende functies door waar elementen in voorkomen waar je blij van wordt.
Kortom, door jouw drijfveren in kaart te brengen:
- Heb je een heldere richting voor je toekomst.
- Word je niet beperkt door functietitels.
- Kun je organisaties vinden die matchen met jouw why.
- Weet je die goede match eerder te herkennen in een sollicitatieprocedure.
- Ervaar je meer werkgeluk, eerder in je carrière.
Hoe wij je helpen in jouw zoektocht
De leukste opdrachtgevers in de financiële sector vind je via Solid Professionals. Voor net afgestudeerden bieden we traineeships in Finance, Risk, Data & IT. Tijdens je traineeship ga je vanaf dag 1 aan de slag bij één van onze klanten en helpt een talentmanager als Tim je ontdekken waar jij enthousiast en gemotiveerd van wordt. Je talentmanager denkt met je mee, stelt kritische vragen en helpt je met het ontwikkelen van een persoonlijk plan. Daarnaast krijg je een budget van €2.000,- om uit te geven aan je persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld voor een Power BI-, machine learning– of stakeholdermanagementtraining.
Meer weten?
Klaar om jouw drijfveren te ontdekken? Neem dan eens een kijkje of onze traineeship bij je past.