De kenmerken van Gen Z
Ze zijn innovatief, altijd online, en alles is bespreekbaar. We hebben het over Gen Z, de generatie die zich nu ontwikkelt tot young professional op de arbeidsmarkt. Ze bewegen zich anders op kantoor dan hun voorgangers, waardoor ze ook andere dingen belangrijk vinden. Maar wie zijn ze eigenlijk en wat kenmerkt Generatie Z?
Behoefte aan stabiliteit
Gen Z, de generatie die nu tussen de 12 en 27 jaar is, groeide op met ouders die de financiële crisis meemaakten, zich bewust waren van terreurdreigingen en middenin de klimaatcrisis opgroeiden. Via hun smartphones zagen ze de wereld letterlijk in duigen vallen. Hierdoor hechten ze veel meer waarde aan stabiliteit in vergelijking met hun voorganger de millennials. Dit uit zich in een sterke focus op een vast inkomen en goede arbeidsvoorwaarden. Ze zijn eerder geneigd een baan met goede voorwaarden te accepteren, zelfs als het niet hun droombaan is.
Vaak hoor je oudere generaties klagen dat de gewenste voorwaarden onhaalbaar zijn of niet passen bij de huidige manier van werken, zoals een hoog startsalaris, een kortere werkweek, en meer vrijheid. Hierdoor worden Gen Z’ers soms als lui gezien. De starters beweren juist harde werkers te zijn, maar willen enkel niet werken zoals de zittende generaties dat doen.
Hun mindset komt voort uit hoe ze in het leven staan: zelfbewust, open over emoties, gericht op persoonlijke ontwikkeling en vinden diversiteit op de werkvloer vanzelfsprekend. Ze willen dat anderen openstaan voor verandering en hun kennis en vaardigheden gebruiken om een organisatie verder te laten ontwikkelen. Deze kenmerken maken Gen Z duidelijk anders dan andere generaties.
Technologie
Generatie Z ademt technologie. Ze zijn niet alleen opgegroeid met een telefoon in de hand, maar ze zaten ook op school of studeerden tijdens de coronapandemie. Hierdoor zien ze thuiswerken als vanzelfsprekend, hoewel ze wel behoefte hebben aan persoonlijk contact. Ze willen betrokkenheid voelen en hun gevoelens kunnen bespreken, maar dat betekent niet altijd fysiek aanwezig zijn. Vaak is FaceTime hiervoor al voldoende.
Dat hun leven zich voornamelijk online afspeelt, is geen verrassing. Ze baseren veel van hun keuzes op wat ze online zien, zelfs als het gaat om sollicitaties. Ze doorzoeken het bedrijf online en reviews spelen hierbij een grote rol. Als een bedrijf slechte recensies heeft, kunnen ze twijfels krijgen.
Maar dit is niet de enige factor die hun keuzes beïnvloedt. Ze kijken ook naar hoe een bedrijf bijdraagt aan de wereld, hoe ze omgaan met het milieu en minderheden, en naar de diversiteit binnen het personeelsbestand. Daarnaast heeft een leidinggevende niet direct hun respect gewonnen puur door het feit dat hij of zij leidinggevende is. Ze verwachten écht goed leiderschap en ruimte voor ontwikkeling.
Loyaliteit
Gen Z staat bekend om hun loyaliteit richting hun werkgever, meer dan bijvoorbeeld de millennials. Maar daar tegenover staat wel dat als ze niet voldoende geïnspireerd worden door hun manager, of als een organisatie niet waarmaakt wat ze uitdragen, ze snel geneigd zijn om afscheid te nemen. Leidinggevenden spelen dus een belangrijke rol in hoe graag Gen Z bij een bedrijf blijft werken. Als ze vinden dat een manager tekortschiet, zullen ze op zoek gaan naar een bedrijf dat hen wel biedt wat ze zoeken.
A Deep Dive into Gen Z
De nieuwe generatie staat voor verandering. Begrijp je ze niet, dan zullen ze waarschijnlijk niet voor jou willen werken. In onze whitepaper duiken we diep in de wereld van Gen Z en geven we je inzichten en praktische tips voor de werkvloer!